Lectures & Culture trips

Lectures

Heb je je ooit al eens afgevraagd hoe iemand een genie wordt? Zou je kind of kleinkind het in zich hebben om de volgende Einstein, Picasso of Mozart te worden? Het zou best wel eens kunnen, want zowel wetenschappers als filosofen beamen volmondig dat iedereen het in zich heeft om een genie te worden!

Deze voorstelling neemt het publiek op reis doorheen het heelal. Het filosofisch-muzikale Duo Doppio Stile baseert zich voor dit project op het lopende onderzoek van Professor Sterrenkunde Katrien Kolenberg naar de trillingen van de sterren. Bestaat er dan zoiets als een ‘Harmonie der Sferen’ en vormen de sterren een groot kosmisch symfonisch orkest? De bevindingen van het wetenschappelijk onderzoek worden vertaald in een verbluffende artistieke voorstelling waarin de muziek hand in hand gaat met beeldmateriaal van het zonnestelsel, sterrenstelsels, galaxiën, superclusters,..

Duo Doppio Stile (c) Raf Lehaen

Iedereen heeft wel eens meegemaakt hoe een bepaald lied associaties oproept met de eigen kindertijd, of jeugd, of zelfs oude vrienden. Bij het horen van dat liedje komen dan lang-vervlogen, en vaak ook nostalgische herinneringen opborrelen. Dit fenomeen beschrijft Marcel Proust op pakkende wijze in zijn beroemde roman Un amour de Swann. Telkens wanneer het hoofdpersonage “la petite phrase” uit de Vioolsonate van Vinteuil hoort, dan moet hij aan Odette, zijn grote liefde, denken.

Duo Doppio Stile (c) Raf Lehaen

De neoklassieke muziek waait sinds een aantal decennia als een frisse wind doorheen het muzieklandschap. Meer en meer componisten weigeren om nog de virtuoze of complexe muziek te schrijven die de luisteraars vol spanning tot op het puntje van hun stoel zou moeten duwen. De neoklassiek biedt als tegengewicht een zoektocht naar diepgang, naar sacraliteit, naar een ervaring die het publiek van puur genot comfortabel achterover doet leunen. Wat doet die muziek met ons? Waarom klinkt die muziek zo vertrouwd in onze oren?

George Gershwin schreef schitterende muziek. Maar is het jazz? Of is het klassieke muziek? Of hoort zijn muziek thuis in de afdeling 'lichte muziek'? Zijn muzikale vernieuwingen openden nieuwe wegen voor de jazzmuziek en inspireerden componisten zoals Maurice Ravel en Igor Stravinsky om de grenzen van de klassieke muziek open te gooien. Wat een leven heeft die George Gerswhin gehad! Hij stierf onverwacht op zijn 38ste en was op weg om zijn eigen “American Dream” te verwezenlijken.

Weinig muziek is zo fantasierijk als deze van Edvard Grieg. De natuur en de legendes van zijn vaderland Noorwegen waren zijn grootste inspiratiebronnen. In zijn muziek horen we het klateren van watervallen, het ruisen van bladeren doorheen de wouden of het klotsende water van de Noorse meren. Maar ook duiken er trollen, spoken, kabouters of andere mythische wezens op in zijn composities. Denk maar aan de lotgevallen van Peer Gynt, waarvan de muziek ook nu nog overal ter wereld tot ieders verbeelding spreekt.

Chopin schreef heel wat beroemde pianowerken doorheen zijn leven, maar de Tweede en Derde Pianosonate zijn toch wel legendarisch. De intensiteit van Chopins Marche funèbre uit de Tweede Sonate deed zijn tijdgenoten al naar adem snakken, en de virtuositeit van de Derde Sonate is zonder meer indrukwekkend. Maar zoals in alle muziekwerken van Chopin, zijn het de prachtige melodieën die ons tot in het diepst van onze ziel raken. Het programma omvat niet alleen Chopins grootse meesterwerken voor piano.

Wat gaat er door je heen als je op je op je 26ste te horen krijgt dat je niet meer lang te leven hebt? Het overkomt de jonge Franz Schubert. Er komt maar één ding in hem op: zijn passie volgen en zoveel mogelijk componeren. De resterende vijf jaren van zijn leven schrijft hij het ene meesterwerk na het ander en in zijn muziek weerklinken zijn twijfels en zijn verdriet, zijn vreugdes en zijn verlangens… De emoties in zijn muziek sussen en beroeren je tot in het diepste van je ziel. Waldo Geuns neemt je van aan de piano mee op reis doorheen Schuberts korte leven.

Als persoon was Ludwig van Beethoven allesbehalve aangenaam in omgang. Zijn naasten omschreven hem als opvliegend, bijzonder ongeduldig en met heel wat onhebbelijke gewoontes. Zo zou hij zichzelf na het componeren overgieten met koud water, zonder zich iets aan te trekken van zijn onderburen bij wie het water binnen sijpelde. Straf genoeg vergaven ze het hem. Want ze waren fier dat ze het leven van de legendarische componist van nabij konden meebeleven. Dit bijzondere imago achtervolgt hem na meer dan twee eeuwen nog steeds. Zijn de verhalen waar?

Als je alle muziekwerken van Johann Sebastian Bach wilt spelen, dan kom je niet toe met één mensenleven. Het aantal composities dat hij ons nalaat is zonder meer indrukwekkend. We weten ondertussen hoe en wanneer hij dat allemaal heeft kunnen neerschrijven. Wat wel raadselachtig blijft zijn de vele symbolische en wiskundige spitsvondigheden in zijn muziek. Zijn deze vaak verborgen boodschapen voor hem een spel of was het hem ernst? Zijn al die raadsels in Bachs muziek toevalligheden of niet?

Pages